Adventure,  Art,  Travel

Kembara Fotografi | Istanbul Aku Datang | Ortakoy

Istanbul | Ortakoy Mosque Under Restoration | April 2012

Travel Photography | Istanbul | Ortakoy Mosque

Travel Photography | Istanbul | Ortakoy

Travel Photography | Istanbul | Ortakoy

Istanbul | Ortakoy Mosque

© 2012 Wazari Wazir | Ortakoy | Istanbul | Turkey

Ortaköy (literally Middle Village in Turkish) is a neighbourhood, formerly a small village, within the Beşiktaş district of Istanbul, Turkey, located in the middle of the European bank of the Bosphorus. Ortaköy was a cosmopolitan area during the Ottoman era and the first decades of the Turkish Republic, with communities of Turks, Greeks, Armenians and Jews.

Today the neighbourhood still hosts many different religious (Muslim, Jewish, Orthodox, and other Christian) structures. It is also a popular spot for locals and tourists alike, with its art galleries, night clubs, cafés, bars, and restaurants. The Neo-Baroque style Ortaköy Mosque is a beautifully ornate structure, right on the jetty of Ortaköy, bordering the waters of the Bosphorus, and thus highly visible from the passing boats.

Ortaköy has had an important place in the daily life of the city during both the Byzantine and Ottoman periods. In the 16th century, the Ottoman Sultan Suleiman the Magnificent encouraged the Turks to move to Ortaköy and live there, which marked the beginning of the Turkish presence in the neighbourhood. One of the oldest buildings in Ortaköy is the Turkish Bath built by the famous Ottoman architect Mimar Sinan in 1556.

The famous Ortaköy Mosque, located on the coastal pier square, was originally built in the 18th century. Later, in the 19th century, the current mosque, ordered by Sultan Abdülmecid I and designed by architects (father and son) Garabet Amira Balyan and Nigoğayos Balyan in Neo-Baroque style, was edifices between 1854 and 1856.  – WikiPedia – 

Ortakoy_Map

© 2014 Google Map | Peta Laluan Dari Hagia Sophia Ke Ortakoy Mosque

Sebelum saya menulis ni saya cuba Google Translate tentang Ortakoy tu dari Bahasa Inggeris ke Bahasa Malaysia, hasilnya jadi lain pulak bunyinya, nak edit balik  makan masa, so kepada sesiapa yang rajin bolehlah Google balik tentang Ortakoy ni. Walaubagaimanapun, point utama cerita ini ialah tentang Masjid Ortakoy yang dibina pada kurun ke-18 tu.

Di Istanbul sentiasa ada proses baik pulih atau restorasi bangunan-bangunan lama, maklumlah bangunana lama berusia ratusan atau ribuan tahun, dah tentu ada benda atau struktur bangunan yang perlu diperbaiki dari masa ke masa, kalau nasib anda tidak berapa baik, macam inilah keadaanya. Sewaktu pertama kali saya sampai ke Istanbul, bahagian dalam Hagia Sophia sedang dibaik pulih, ada scaffolding dalam tu, so gambar jadi kurang menarik pasal banyak cerucuk besi dibahagian tengah kubah Hagia Sophia tu, mungkin mereka sedang baik pulih bahagian kubah tu dan kali kedua saya sampai, dah ok, line clear, tiada sebarang aktiviti baik pulih di dalam tu, jadi hasil gambar lebih baik.

Masjid Ortakoy ni sememangnya cantik dan unik, cuma pada waktu kami tiba di sini, ianya sedang dibaik-pulih, jadi tak dapatlah saya nak rakam gambarnya sebagaimana yang saya mahu atau bayangkan sebelum sampai ke Istanbul lagi. Kita boleh tengok bagaimana rupa bentuk masjid Ortakoy tu pada kain kanvas yang menutupi sebahagian besar masjid tu.

Sekiranya anda berhajat hendak ke sini, ada baiknya anda Google dahulu tentang Masjid ni, adakah ianya telah siap dibaik-pulih ataupun masih lagi tertutup seperti dalam gambar ni. Saya nak pesan satu, jangan mudah tertipu dengan gambar-gambar di Instagram atau sosial media lain, kekadang gambar yang diupload ialah gambar lama, so bila you sampai sini keadaannya masih tertutup. Masa trip saya bersama keluarga Februari 2013, keadaan masjid ini masih lagi tertutup seperti dalam gambar ni. Kawasan ini sentiasa meriah dengan orang ramai, tentang makan dan minum tak perlu risau, ada banyak kedai-kedai makan di sini.

Semasa trip saya ke sini dengan rakan-rakan pada tahun 2012, kami berjalan kaki dari stesen tram di Kabatas, agak jauh juga perjalanan berjalan kaki tu, so nasihat saya sekiranya anda ingin ke Ortakoy ni ada baiknya anda naik bas. Boleh tanya orang di sekitar Eminonu tentang bas mana yang pergi ke Ortakoy. Kalau nak berjalan kaki seperti kami, kalau keadaan cuaca mengizinkan boleh juga. Anda ambil tram dari Sultanahmet, tak jauh dari Blue Mosque dan kemudian turun di hentian terakhir iaitu Kabatas dan berjalan kaki sampai ke sana. Jangan pula anda  risau, anda tidak akan sesat, kerana petunjuk utama ialah jambatan yang binaannya seperti jambatan Pulau Pinang tu, Masjid Ortakoy tu terletak tidak  jauh dari jambatan tersebut.

I'm a Photographer and Travel Blogger...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.