Adventure,  Travel

Kathmandu | Malu Bertanya Sesat Jalan

Nepal Himalaya

Nepal Himalaya

Nepal Himalaya

Nepal Himalaya

© 2012 Team Langtang Nepal Photography Trip

Peribahasa Melayu ada mengatakan “Malu Bertana Sesat Jalan” dan dengan mengingati kata-kata itu maka kami pun tanyalah anggota polis Nepal yang berbaju biru tu tentang hala tujuan kami.

Dipendekkan cerita, kami sebenarnya nak cari pejabat Pelancongan Nepal (Nepal Tourism Board) yang menguruskan tentang TIMS (Trekkers’ Information Management System) kad untuk kami trekking ke Langtang. Mulanya tengok Map dalam buku Lonely Planet tu nampak macam dekat jer dari hotel penginapan kami di Thamel Kathmandu ni tapi cari punya cari tak jumpa.

Siap pakai GPRS Map iPhone pun tak boleh nak locate pejabat tu, so untuk mengelakkan sesat lebih jauh lagi, kami tanya anggota polis tu yang kami nampak sedang menjaga lalu lintas dan dia bagi tahu macam mana nak ke tempat tu dan dia sarankan ambil bas. Tengok GRPS nampak macam menghala ke  Seltan tapi anggota polis tu tunjuk arah ke utara, tapi kami ikut jugak kata polis tu dan naik bas serta turun di tempat yang disebutkan.

Dia orang Nepal, takkan kita yang duk kat Malaysia ni nak argue dengan dia tentang hala tuju yang betul. Syukur Alhamdulillah benar bagai di kata, tak jauh dari tempat kami turun tu, jalan kaki tak sampai seminit dah nampak Nepal Tourism Board tu, kalau jalan kaki letih jugakah. Apapun ada jugaklah kami pengalaman naik bas di Kathmandu ni, bukan bas pelancong tapi macam bas  Sri Jaya di Kuala Lumpur satu ketika dulu. Tak sampai lima minit pun naik bas.

Moral of the short story, kalau sesat jangan tunjuk pandai, tanya orang sebelum sesat lebih jauh lagi…

I'm a Photographer and Travel Blogger...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.