Assignment,  Photojournalism

Trooping The Colours | Istiadat Mengarak Panji-Panji Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong

Malaysia King | Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah | Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong XIV

© 2013 Wazari Wazir | Malaysia King | Tuanku Abdul Halim Mu’adzam Shah | Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong XIV

Malaysia King | Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah | Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong XIV

Malaysia King | Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah | Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong XIV

© 2013 Wazari Wazir | The Yang di-Pertuan Agong inspected a guard-of-honour mounted by 22 officers and 540 personnel of other ranks headed by the first battalion Royal Malay Regiment commanding officer Lieutenant-Colonel Mohd Rosli Abu Bakar.

SPB Agong

Trooping The Colours Ceremony | Istiadat Mengarak Panji-Panji Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong

SPB Agong

SPB Agong

Prime Minister of Malaysia

© 2013 Wazari Wazir | Malaysia’s Prime Minister Najib Razak Arrived at Independence Square

Muhyiddin Yassin

© 2013 Wazari Wazir | Malaysia’s Deputy Prime Minister, Muhyiddin Yassin Arrived at Independence Square

Yang di-Pertuan Agong Tuanku Abdul Halim Mu’adzam Shah and Raja Permaisuri Agong Tuanku Hajah Haminah attended the trooping of the colours ceremony at the Dataran Merdeka on 8th June 2013.

Trooping the Colour in Malaysia or “Istiadat Mengarak Panji-Panji“, although inherited from the British, has transformed into a grander and more Malaysian celebration usually on the first Saturday of June (this year, on the 2nd Saturday) annually live on Kuala Lumpur’s Independence Square, which is both open to invited guests and the general public.

As the Supreme Commander of the Malaysian Armed Forces, the Yang di-Pertuan Agong takes the salute on this day together with the commanders of the three services of the Malaysian Armed Forces, the Joint Forces Command, Malaysia and the members of the Malaysian Armed Forces Council, of which he is the chairman, plus military personnel and veterans in attendance.

The ceremonial pledge of allegiance of the Armed Forces (ATM) to the King as the Supreme Commander of the ATM was held in conjunction with the birthday of the Yang di-Pertuan Agong.

Tradisi Mengarak Panji

Panji-panji merupakan suatu penghormatan negara yang dianugerahkan oleh Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong kepada Rejimen/Kor dari Perkhidmatan Tentera Darat, Perkhidmatan Tentera Laut dan Perkhidmatan Tentera Udara. Sejarah telah mengakui bahawa pentingnya Panji-Panji dalam mengekalkan semangat moral dan identiti sesuatu Perkhidmatan dan Pasukan. Penganugerahan Panji-Panji ini adalah sebagai mengenang jasa dan perkhidmatan cemerlang oleh Perkhidmatan dan Pasukan kepada Negara.

Perkataan Panji-Panji berasal daripada bendera yang digunakan oleh sesuatu ketumbukan angkatan tentera pada zaman dahulu. Tujuan bendera yang berwarna-warni dibawa ke medan perang adalah sebagai lambang kekuatan dan kuasa raja bagi sesuatu pasukan/ketumbukan dan juga sebagai tanda kedudukan ketua atau panglima perang yang mengetuai sesuatu ketumbukan.

Panji-Panji yang diarak pada hari ini adalah Panji-Panji yang telah dianugerahkan oleh Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong kepada Regimen Askar Melayu Diraja pada 23 Mac 1963. Panji-Panji Regimen Renjer Diraja dianugerahkan pada 3 Mac 1992, Panji-Panji Kor Amor Diraja dianugerahkan pada 12 Mac 1966 dan Panji-Panji Tentera Udara Malaysia dianugerahkan pada 14 Mac 1967. Panji-Panji dikelilingi oleh dua karangan padi. Lambang di penjuru kiri atas menunjukkan Perkhidmatan manakala Rakaman Penghormatan Tempur disulam di kiri dan kanan Lambang Diraja.

Istiadat mengarak Panji-Panji pada hari ini adalah bersempena dengan Sambutan Ulang Tahun Hari Keputeraan Rasmi Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong, sebagai menyembah ikrar taat setia Angkatan Tentera Malaysia kepada Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong selaku Pemerintah Tertinggi Angkatan Tentera Malaysia.

*Normally during Trooping The Colours Ceremony, I rarely choose to take my shots from here, I mean from this position, normally  I will use 300mm lens and took the shots from a far when The Yang di-Pertuan Agong inspected the guard of honour, I like that place very much but this time I choose this place just to get a different picture for my portfolio.

This time I did not carry a 300mm lens, instead my weapon of choice is just 24-120mm f/4 and 70-200mm f/2.8lens.

You can view the same ceremony from other angle HERE

Nepal Himalaya

I'm a Photographer and Travel Blogger...

2 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.