Art,  Black and White,  Expression,  Portrait

Children Black and White Portraiture

HaiQal

© 2008 Wazari Wazir | Black and White Portrait of My Son | HaiQal

“When you photograph people in colour you photograph their clothes.  But when you photograph people in B&W, you photograph their souls!

 – Ted Grant –

I'm a Photographer and Travel Blogger...

3 Comments

  • bzz

    Bro, tanya sikit bro.

    Kalau dulu2, BnW ni kalau ada grain cantik. But since kita ni tak pakai film, rasa, kalau kita upkan ISO utk dpt noise tinggi then convert mcm grain, ok ke? Mintak pendapat la nih…

  • Wazari Wazir

    @bzz ; Memang guna kamera digital kita boleh naikkan ISO untuk dapatkan Noise tapi sepatutnya kita hanya naikkan ISO bila keadaan terpaksa, sebagai contoh, kita shoot tidak menggunakan Flash, lighting tak berapa terang, kita shoot dalam rumah atau dalam bangunan, normal ISO 100-200 tak membolehkan untuk kita guna shutter yang laju, yang tak menyebabkan kamera shake, time tu baru kita naikkan ISO.

    Kalau kita saja2 naikkan ISO semata2 nak dapatkan grain memang boleh, takde salahnya tapi just in case kita nak guna gambar tu untuk keperluan lain, nak guna untuk print besar ke apa ke, kita dah rugi pasal gambar yang ada Grain secara semulajadi ni, yang kita saja naikkan ISO ni kurang kualiti, kualiti “Imej Digital” tu, moment, composition, yang tu lain perkara.

    So the best thing rakam yang terbaik dari dalam kamera, guna ISO yang rendah, kalau nak layan Noise guna Photoshop. Saya ambil gambar anak saya ni guna RAW setting ISO 200, gambar clean tapi untuk gambar ni saya saja bagi noise dalam Photoshop for my personal expression.

  • Julie PDM

    Kebetulan saya pon baru buat entry b&w.Mmg sudah follow flickr en WW lama dah.Hari ni terpanggil nak comment.Great work as always!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.